01 август 2009

Полит обзор, юли 09

Под този таг ще се опитвам да следя какво се е случило през изминалия месец в политически план. Така и така се опиянявам от статистика, поне да вложа опиянението си в нещо конструктивно. Ще използвам модела на SWOT анализа, защото съм нагъл крадец и защото не се сещам за по-ефективен метод. И така, дано има смисъл, ако няма, просто ще си преименувам/изтрия ентрито, а вие няма да казвате на никого.

Силни страни:
- Бързо направено правителство, дошло с декларацията, че работата почва още от утре и с прилежащия отруден вид. Най-силният човешки персонал, събиран в МС от началото на прехода. Почти изцяло безупречни биографии и реално усещане за промяна - доста по-различно от усещането през 2001 г.
- Много внимателно кадруване и откликване на всички съмнения, които се появиха из обществото относно някои кандидатури. Борисов изглежда, че се страхува панически от всяко евентуално петънце.
- Незабавните действия спрямо НАПИ и ДАНС.
- Решението за достъпа до всички актове на МС. Понякога е нужно много малко, за да запишеш голяма червена точка.
- Премахването на приемните изпити за гимназиите и 13-ти клас от догодина.
- Премахването на цинизма с пенсионерите на море.


Слаби страни:
- Бойко отзова депутат, Бойко назначи самосиндикално председател на Парламента... А кой беше Бойко по това време? Кмет. Безогледното погазване на Конституцията в случая има не толкова пряко, колкото косвено влияние върху оценката за Борисов, но е показателно.
- Структурата на кабинета не съкрати особено много администрацията, както се очакваше и както беше обещано. Един министър по-малко, необяснимо издигане на спорта като министерство и щипане на ресори от едно място към друго без особена логика. Какво значи например "министър на младежта"? И как така младежта досега се занимаваше със спорт и изведнъж ще се заеме с образование и наука? И какво разбира транспортният министър от информационни технологии или икономическият - от туризъм? Последното сливане е особено неудачно заради факта, че щатът на мегаминистерството ще надмине 3000 души.
- Божидар Димитров. Не толкова заради самия него, а защото се създаде двоен стандарт за доносници. И защото това "министерство" беше създадено в последния момент като личен подарък.
- Цецка Цачева. Защото ако има едно качество, което трябва да притежава председателят на Парламента, то е представителност. А Цецка не е никак представителна от биографията си, та до името си.

Възможности:
- ГЕРБ носи сам отговорност, така че няма как да се крие. Още повече, че наказателният вот му отреди това високо място, което значи, че отново има раздути месиански очаквания. А и поне на книга това е правителство на малцинството, с опозиция БСП/ДПС, така че всяка грешка ще се накаже сурово. Под напрежение се постигат най-силни резултати.
- Проблемите, които вълнуват истински обществото, са - с изключение на финансовите - елементарни за решаване, стига да имаш волята да ги решиш. Елементарно е да прочетеш как се организират търговете за магистрали по европейски или да си кажеш - "няма пък да взема тези пари, ще направя нещо за общото благо".
- ГЕРБ си изиграха идеално картите с останалите партии и при всеки труден момент могат да се подпрат на всяка една от тях - нещо, което нямаше да стане, ако си бяха прикоткали една още сега. Четирите години са им гарантирани.
- Досега ГЕРБ дават вид на балансиран организъм, който си има лице, подходящо за околните, и органи, които поддържат живота му. Скоро изкоментирахме тази странна "двустепенна" форма на демокрация.


Заплахи:
- Ревизионерството може да изпадне в евтин реваншизъм и да се прибегне до поредната болезнена чистка.
- Изпълнителна власт не значи само министри. Значи полит кабинети, кадастри, областни, зам-областни, РДНСК... Всеки си прави предизборните сметки без долните нива на администрацията, а те са способни да оплексат работата и на най-честния министър. Не е ясно колко голяма е реалната банка кадри на герберите, нито пък как ще се справят с бурените, пуснали корени преди десетилетия.
- ГЕРБ страдат от остър недостиг на юристи. Хубаво ще катурваме кризата, но юридическите умения са важни най-малкото, за да не се хващаш на процедурните трикове на БСП, които започнаха от първия ден.
- Експертното начало е панацея за изстрадалия ни от политици народ, но политиката, колкото и да не му се вярва на същия народ, е необходима. В противен случай знанията ти могат да останат погрешно разпределени спрямо мандата, който имаш, да извършиш непопулярна мярка, когато не бива, да "пропуснеш" факта, че имаш ограничено време за налагане на идеи и прочие. Без да са политици, ще е хубаво новите министри да действат И политически, а не чисто експертно.
- Никога не можеш да знаеш кога Борисов ще се почувства недостатъчно харесан от медиите и така да изземе правомощия от много по-можещи от него.
- Никога не можеш да знаеш кога Борисов ще се почувства недостатъчно харесан от народа и така да включи на вълна популизъм. Приказките за 50 % данъци от софийските жители, които остават в София, са популизъм в чист вид.

Няма коментари:

Публикуване на коментар