03 август 2010

Inception

Браво на Нолън, че си играе на флипер с Холивуд и разтяга границите на "гледаемото" кино в посока към повече оригиналност. Дано покрай него повече хора се престрашат да отправят предизвикателства към изкуството, които да оставят следа много години, след като архивите с кино конфекция пожълтеят. Понастоящем не се сещам за друг режисьор, който да си харчи парите умно и да лавира между мейджърите и сюрреализма с такава лекота.

Това е най-голямото достойнство на филма. Както и че все пак ще запише точка в поредната скучна година без събития. Самият той обаче е най-малкото противоречив и със сигурност хайпнат, както казваме по народному - именно защото напоследък от много грандомания комерсиалното кино не може да извади нищо отличително и голямо, а хората си имат нужда. Затова са и тези почти богохулни сравнения с Матрицата, която може да е всякаква, ама беше взрив в цялата поп култура и от нея ще се помнят епизоди, образи и герои, докато от Inception - йок.

Концепцията е оригинална, но на места ненужно усложнена, а дупките в сюжета са си живи кратери. Освен това на някои места имах натрапчивото чувство, че толкова средства и ум са вложени в нещо, което може да се (по)каже далеч по-пестеливо и в оставащото време/пари да се поразвият малко героите например или да ни оставят да осмислим видяното. Нищо, де, финалът е перфектен (някой каза ли сикуъл?), Лео умее да играе раздиращи се от противоречия личности, а Марион умее да е красива. Нолън пък умее най-много от всички и е похвално как това си личи в малките детайли като архитектурния трибют към Ешер или избора на името на Юсуф - властелина на сънищата в Корана. Доколкото във филм на Уорнър може да се говори за "авторски" принос, то тук го има в изобилие, а да снимаш такава амбициозна идея с почти пълно покритие на амбицията е като да почнеш в овчарския скок с летвата на височина шест метра и да ги скочиш почти от първи опит.

Изпипан филм - да. Важен - тоже. Революционен - не, мерси.

5 коментара:

  1. изборът на името Ariadne също е ужасно сполучлив :)

    ОтговорИзтриване
  2. "дупките" в сюжета според мен са необходима ебавка със съзнанието- не ти пречат да си "навържещ" нещата, но после ти минава през главата- чаакай малко, това не се случи така, аз защо го помня толкова логично?

    Колкото до революциите- преди няколко месеца Аватар мина за ШОКИРАЩА РЕВОЛЮЦИЯ- с цялата си досадност- в такъв контекст, защо и Инсепшън да не може да се нареди на опашката ;)

    ОтговорИзтриване
  3. бе ебавка, айде стига, направо можеше накрая по стара традиция всичко да се окаже просто сън и да се обезсмисли цялото тричасово гледане? може нолън да е искал да наложи друга логика, но това не значи, че тя може да е нелогична :)))) просто амбицията му все още не е на нивото на таланта му, а може би пък се е пръкнал в грешно време, в което всичко е казано, но хората все пак искат да им се говори. а аватар си е революция технически погледнато, какво като е пълен боклук, то и първият говорещ филм е зле, ама си е първи :)

    ОтговорИзтриване
  4. ххахахах, е какво друго да коментирам тук освен-

    ДА ТИ ИМАМ ЛОГИКАТА! :)))))))

    ОтговорИзтриване
  5. Много добро определение за качествата на Нолън,за амбицията спрямо качествата му съм на друго мнение,но като цяло бих заложил че ако има някой който да направи трак-рекорда на Кубрик(който няма слаб филм 40-тина години) ще е наш'то мумчйе...което тепърва ще порасва а и ще има бюджети да реализира фантазиите си без да е тотален мейнстрийм

    ОтговорИзтриване